Bliv bedre i bestyrelsen

Oftest ønsker vi alle det bedst mulige til den billigste mulige pris. Ingen hemmeligheder i det

Men vidste du at cirka 90 % af alle rengøringsfirmaer går konkurs efter kun 1 år ? ( Dette er tal fra SKAT)

bestyrelse boligforeningOg i følge SKAT`s egne undersøgelser er det fordi, at de nystartede firmaer indenfor rengøring (inkl. trappevask og ejendomsservice) undervurderer det hårde arbejde der ligger i at drive et firma.

Der bliver ikke lagt ikke budget. Og man har ikke tålmodigheden til det lange seje træk grebet af panik efter at få sine første kunder bliver den nemme løsning, at man går ud og dumper priserne for at få kunder i butikken.

Men man har som sagt ikke lagt budget, og dermed medregnet alle de udgifter der lægger i at drive en virksomhed Kort tid efter må de erkende at indtægterne ikke matcher udgifterne, og firmaet lukkes ned.

Nu skal i skal bruge tid og kræfter på at finde en ny leverandør Vores tip til at undgå dette, går på at i vælger et firma som minimum har mere end 1 år i branchen (Disse tal kan man finde på CVR.dk)

Vælg minimum 3 firmaer som har mere end 1 år i levetid. Derefter så gå efter den pris der virker fair Man kan finde en “fair” pris ved selv at udregne, sammen med ejendomsservice- firmaet, hvor mange timer de vil bruge om måneden på de opgaver som i skal have løst. Det skal man så gange med en timeløn som skal dække følgende udgifter til firmaet: Løn, Feriepenge, Materialer, Transporttid, Administration, Sygedagpenge, Markedsføring, Revisor .. med mere.

På den måde sikrer i, at i får et firma som i ikke kommer til at miste fordi de bliver underbetalt Det er èn bekymring mindre, og dermed vores tip nr 1

Organisering af et samarbejde i boligforeningen

Når økonomien er på plads, er det tid til at skrive kontrakt, og til at organisere samarbejdet i en grad så det bliver så selvkørende som muligt De vigtigste ting der er at informere om på dette område er: Vælg et firma som ikke har for lang opsigelsesfrist.

Det kan koste jer dyrt at hænge på et firma som ikke udfører sit arbejde i forhold til arbejdsbeskrivelsen, men som stadig gerne vil betales.

Vores råd er 1 måneds opsigelse med mulighed for dag til dag opsigelse ved grov misvedligeholdelse af de i kontrakten indgåede aftaler. Grov misvedligeholdelse kan indbefatte at jeres leverandør ikke gør som de lover, og som efter 2-3 skriftlige advarsler stadig ikke har fået rettet op på det. Husk at tage billeder med datoangivelse som dokumentation for deres manglende arbejde.

Det her kan virke dramatisk. Men det er absolut helt i top over hvad vi har set, i over 17 år med vores samarbejde med bestyrelser i boligforeninger Af anden organisering kan anbefales at i får en dokumentation på hvilken dag arbejdet er udført.

Det kan være en seddel ind af brevkassen, det kan være afkrydsning i et skema i bunden af opgangen og det kan være helt elektronisk, hvor man checker ind på ejendommen via en app, og hvor bestyrelsen altid kan se hvornår firmaet har været der, hvad de har lavet, og hvornår de er kørt igen.

Den sidste løsning her, er ikke omkostningstung, men kræver at der bruges tid på opsætning af systemet i starten af samarbejdsforholdet.

Et lille råd til sidst i den her sektion er: Hvis i opdager at der ikke er blevet fejet ordentligt i gården, trappen ikke er blevet vasket og lignende. Så tag fat i firmaet hurtigst muligt. Hvis man henvender sig 2-3 dage efter at de har været der og passe ejendommen, så er det umuligt at bevise at det snavs der er, ikke er kommet efter de 2-3 dage der er gået siden de sidst var der Det er de problemstillinger vi oftest er stødt på i forhold til organisering. Og er derfor vores tip nr. 2

Erfaring, erfaring, erfaring

Når man skal sælge/købe sin bolig så hedder det beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed Når man skal handle ny leverandør indenfor ejendomsservice så går vores sidste tip i den her mail på at i vælger et firma med masser af erfaring,erfaring, erfaring.

For det første kan det være bøvlet at skulle hjælpe et nyt firma i gang fordi de ikke helt har prøvet det før For det andet kan man, af øvrige argumenter for at vælge erfaring, nævne at firmaerne oftest har opnået gode handelsaftaler med deres egne leverandører, hvilket gør at de får materialerne billigere.. det skal komme jer til gode som boligforening også.

Dernæst så kan firmaer med erfaring de vælge de helt rette materialer, skal sæbe til trappevask være med eller uden voks, med eller uden parfume, hvilken kost fejer bedst hvor, hvilke arbejdsmetoder er mest effektive, men skåner samtidig kroppen ? Fordelen ved at vælge et nyere firma er at de nogle gange kan være mere sultne efter at imponere. Og nogle nystartede firmaer er også så ordentlige så de har undersøgt alle de her gode tips i forvejen, og derfor er de stort set flyveklare

2017-12-01T06:34:01+00:00

Leave A Comment